19 september 2019: Wat voor impact gaan elektrische vrachtwagens op de autobanden hebben?
De banden op electrische voertuigen slijten sneller.
Een goede keuze en vooral een goede opvolging van de banden is dan ook noodzakelijk.
artikel uit logisiek.be
Christophe Slegers september 18, 2019 0
Uit onderzoek blijkt dat de Belgische transportsector verantwoordelijk is voor meer dan 20% van de uitstoot van broeikasgassen, en dan met name CO2. Deze uitstoot wordt vooral veroorzaakt door het wegvervoer en in mindere mate door de binnenscheepvaart en het spoorwegvervoer.
Voor een betere luchtkwaliteit moet België in het kader van het klimaatakkoord van Parijs de CO2-emissies tegen 2030 met 35% reduceren. In Vlaanderen wil de overheid dit doel bereiken door beheersing van het aantal voertuigkilometers over de weg, een vloot die beter is voor het milieu, stimulering van energiezuinig rijgedrag en verbetering van de efficiëntie in de binnenvaart.
Banden van elektrische voertuigen slijten harder
Dieselmotoren nemen een groot deel van de CO2-uitstoot voor hun rekening. Elektrische trucks stoten tijdens het rijden weinig CO2 uit en worden daarom aangeprezen als een schoon alternatief voor dieseltrucks. Maar ook deze trucks stoten deeltjes uit tijdens het rijden. Door het hogere gewicht van elektrische trucks en de snellere acceleratie slijten de truckbanden zo’n 20% harder. Vooral tijdens het remmen komt veel fijnstof vrij. Geschat wordt dat banden, slijtage van het wegdek en remblokken direct verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van de totale vervuiling door het wegtransport.
Milieuwinst met een doordachte bandenkeuze
Als je je vloot wilt uitbreiden met elektrische vrachtwagens of andere elektrische voertuigen, dan valt er dus milieuwinst te behalen door aandacht te besteden aan de banden die je gebruikt. De juiste banden verminderen de uitstoot van fijnstof, maar zorgen door de lagere slijtage ook voor lagere onderhoudskosten.
Gebruik je namelijk gewone banden onder een elektrisch voertuig, dan moet je deze vaker vervangen. Door bij de aanschaf van nieuwe banden te letten op specifieke eigenschappen, is het mogelijk om de deeltjesuitstoot zo laag mogelijk te houden en op de kosten te besparen. Kies bijvoorbeeld voor smalle en grotere banden. Deze hebben een groter contactoppervlak, waardoor ze tot wel 10% efficiënter zijn dan brede banden.
Houd rekening met extra bandencontroles
Het is belangrijk om tijdens het gebruik van EV-banden de slijtage en bandenspanning extra goed in de gaten te houden. Vanwege de hogere slijtage door het hogere gewicht in combinatie met optrekken en afremmen, kunnen extra periodieke bandencontroles noodzakelijk zijn. Het profiel slijt door het extra gewicht ook harder dan dat je misschien gewend bent. Bandenfabrikanten hebben dit probleem inmiddels onderkend en ze ontwikkelen speciale EV-banden waarbij de rubbersamenstelling duurzamer is dan van reguliere banden, zodat de slijtage wordt verminderd.
De uitstoot van schadelijke deeltjes kan nog verder verminderd worden door op het gewicht van de banden te letten. Lichtere banden zorgen voor een lagere rolweerstand, waardoor een elektrische truck meer kilometers kan rijden op dezelfde acculading.
Het geluid van de banden is tenslotte ook nog een aandachtspunt. Niet zozeer voor de vermindering van de deeltjesuitstoot, maar meer voor de veiligheid. Elektrische vrachtwagens zijn erg stil, en worden, ondanks hun formaat, minder makkelijk opgemerkt. Dus een beetje afrolgeluid kan geen kwaad.
De impact van elektrisch rijden op de truckbanden
Overschakelen op elektrisch rijden heeft niet alleen een behoorlijke impact op de transportsector, maar ook op de banden die gebruikt worden. Door het extra gewicht van elektrische voertuigen slijten gewone banden te hard, waardoor de kosten op kunnen lopen. Speciale EV-banden zijn beter bestand tegen de hogere slijtage, waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke deeltjes via de truckbanden verder wordt verminderd.
Een goede keuze en vooral een goede opvolging van de banden is dan ook noodzakelijk.
artikel uit logisiek.be
Christophe Slegers september 18, 2019 0
Uit onderzoek blijkt dat de Belgische transportsector verantwoordelijk is voor meer dan 20% van de uitstoot van broeikasgassen, en dan met name CO2. Deze uitstoot wordt vooral veroorzaakt door het wegvervoer en in mindere mate door de binnenscheepvaart en het spoorwegvervoer.
Voor een betere luchtkwaliteit moet België in het kader van het klimaatakkoord van Parijs de CO2-emissies tegen 2030 met 35% reduceren. In Vlaanderen wil de overheid dit doel bereiken door beheersing van het aantal voertuigkilometers over de weg, een vloot die beter is voor het milieu, stimulering van energiezuinig rijgedrag en verbetering van de efficiëntie in de binnenvaart.
Banden van elektrische voertuigen slijten harder
Dieselmotoren nemen een groot deel van de CO2-uitstoot voor hun rekening. Elektrische trucks stoten tijdens het rijden weinig CO2 uit en worden daarom aangeprezen als een schoon alternatief voor dieseltrucks. Maar ook deze trucks stoten deeltjes uit tijdens het rijden. Door het hogere gewicht van elektrische trucks en de snellere acceleratie slijten de truckbanden zo’n 20% harder. Vooral tijdens het remmen komt veel fijnstof vrij. Geschat wordt dat banden, slijtage van het wegdek en remblokken direct verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van de totale vervuiling door het wegtransport.
Milieuwinst met een doordachte bandenkeuze
Als je je vloot wilt uitbreiden met elektrische vrachtwagens of andere elektrische voertuigen, dan valt er dus milieuwinst te behalen door aandacht te besteden aan de banden die je gebruikt. De juiste banden verminderen de uitstoot van fijnstof, maar zorgen door de lagere slijtage ook voor lagere onderhoudskosten.
Gebruik je namelijk gewone banden onder een elektrisch voertuig, dan moet je deze vaker vervangen. Door bij de aanschaf van nieuwe banden te letten op specifieke eigenschappen, is het mogelijk om de deeltjesuitstoot zo laag mogelijk te houden en op de kosten te besparen. Kies bijvoorbeeld voor smalle en grotere banden. Deze hebben een groter contactoppervlak, waardoor ze tot wel 10% efficiënter zijn dan brede banden.
Houd rekening met extra bandencontroles
Het is belangrijk om tijdens het gebruik van EV-banden de slijtage en bandenspanning extra goed in de gaten te houden. Vanwege de hogere slijtage door het hogere gewicht in combinatie met optrekken en afremmen, kunnen extra periodieke bandencontroles noodzakelijk zijn. Het profiel slijt door het extra gewicht ook harder dan dat je misschien gewend bent. Bandenfabrikanten hebben dit probleem inmiddels onderkend en ze ontwikkelen speciale EV-banden waarbij de rubbersamenstelling duurzamer is dan van reguliere banden, zodat de slijtage wordt verminderd.
De uitstoot van schadelijke deeltjes kan nog verder verminderd worden door op het gewicht van de banden te letten. Lichtere banden zorgen voor een lagere rolweerstand, waardoor een elektrische truck meer kilometers kan rijden op dezelfde acculading.
Het geluid van de banden is tenslotte ook nog een aandachtspunt. Niet zozeer voor de vermindering van de deeltjesuitstoot, maar meer voor de veiligheid. Elektrische vrachtwagens zijn erg stil, en worden, ondanks hun formaat, minder makkelijk opgemerkt. Dus een beetje afrolgeluid kan geen kwaad.
De impact van elektrisch rijden op de truckbanden
Overschakelen op elektrisch rijden heeft niet alleen een behoorlijke impact op de transportsector, maar ook op de banden die gebruikt worden. Door het extra gewicht van elektrische voertuigen slijten gewone banden te hard, waardoor de kosten op kunnen lopen. Speciale EV-banden zijn beter bestand tegen de hogere slijtage, waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke deeltjes via de truckbanden verder wordt verminderd.
Schrijf u in voor
onze nieuwsbrief
Wenst U op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes op het vlak van trailermanagement en -beveiliging?
Schrijf U in op onze nieuwsbrief!
Schrijf U in op onze nieuwsbrief!